Home Recensies Contact Site Map Zoeken

1998/1999

1997/1998

London

Delfts Eenakter Festival

Theaterlinks

Lat ligt hoog bij Eénakterfestival

Het is weer achter de rug: drie avonden éénakterfestival. Dit jaarlijks terugkerende evenement werd voor de vijftiende keer gehouden. Ondanks het warme weer zat de zaal van theater De Veste elke avond behoorlijk vol. Negen groepen deden mee in de strijd om de Delftse Koe, een stijlvol beeldje dat ontworpen werd door Jaco van der Vaart. Vijf van de deelnemende groepen speelden een "thuiswedstrijd". Best iets om trots op te zijn!
Het is prettig om te zien dat het niveau ieder jaar een stukje hoger komt te liggen. Reden voor de vakjury (bestaand uit Mees van den Bosch, Marijke Beversluis en Eddy Geerlings) om de lat óók hoog te leggen. Het juryrapport was derhalve niet mals!
Een aantal citaten: Over "On the road": een emmer vol clichés. Over "Rolburg": De statische benaderdering was als een korset voor de spelers. Over "Zijn": Shakespeare maakt een knieval voor de jeugd, in plaats van omgekeerd. Over "Vlindereffect": Het voordeel van een collagevoorstelling is dat je niet alles hoeft te begrijpen. Dit kan een vrijbrief voor onzorgvuldigheid worden en dat gevaar was duidelijk zichtbaar. Maar ook, over "XL larger than life": Rijk aan alles wat theater zo mooi maakt. En over "KingCorn of zogezegd en alles?": Het personage Bram raakte de jury diep.
Beoordeling is een belangrijk onderdeel van het festival. De deelnemers worden beoordeeld door het publiek, door twee kundige recensenten en de vakjury. Deze laatste beslist uiteindelijk wie de Delftse Koe mee naar huis krijgt. Voor het publiek is het soms verwarrend dat er verschil zit tussen de mening van de recensenten en de mening van de jury. Dit keer waren de twee ploegen het redelijk met elkaar eens.
De jury spreekt zich uit in drie categorieën: beste acteur, beste actrice en beste regisseur. Daarnaast is er een Koe voor de beste techniek. Hier vellen de technici van theater De Veste hun oordeel over. Deze keer werd er tevens een extra prijs uitgereikt. De zogenaamde "platte koe", die in der haast was vervaardigd, ging naar de meest originele voorstelling: "En die vlag dan?" geschreven door Jan van der Mast en opgevoerd door hemzelf en Allard Zoutendijk.
De prijzen voor de beste acteur, beste actrice en beste regisseur kwamen niet als een verrassing. Beloond voor hun perfecte samenwerking en uitstekende voorstelling werden actrice Kirsten Buist, acteur Ric Berretty en regisseur Mark Aarnink, alledrie afkomstig van Theaterwerkplaats Duw uit Delft.
De prijs voor de beste techniek ging naar het team van "En die vlag dan?" bestaand uit Allard Zoutendijk, P?pin Muilenburg en Auke Herrema.
We kunnen terugkijken op een geslaagd festival waar de amateurstatus meerdere malen werd ontstegen. Gelukkig staat het festival in 2004 weer op het programma. Het is een traditie die we in ere moeten houden!

Home Recensies Contact Site Map Zoeken
Valid HTML 4.01 Transitional