Titel: Een uitgestelde ontmoeting
Genre: Theaterconcert.
Met: Jasperina de Jong en Louis van Dijk.
Regie: Ruut Weissman.
Gezien: op vrijdag 14 april 2000 in theater de Veste, Delft.
Bijzonderheden Deze recensie is geplaatst in de Delftsche Courant op 17 april 2000.

Wat kan eenvoud toch prachtig zijn. Geen overdadige kostuums, ingewikkelde lichtstanden, exorbitante decors of special effects. Jasperina de Jong en Louis van Dijk hebben alleen elkaar en een uitgelezen repertoire nodig om een avond lang te boeien.
'Uitgestelde ontmoeting' heet het programma. Een ontmoeting tussen twee artiesten die op hun eigen wijze hun sporen in het vak verdiend hebben. De Jong als cabareti?re, zangeres, musicalster en Van Dijk als musicus. Niet voor de hand liggend om juist deze twee aan elkaar te koppelen, maar het wordt al snel duidelijk dat ze voor elkaar geschapen zijn. De rustige, vriendelijke Bourgondi?r Van Dijk en de extroverte, gedreven vakvrouw De Jong vullen elkaar perfect aan.
Met de repertoirekeuze heeft De Jong het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Ook van het publiek wordt behoorlijk wat gevergd. Geen oude bekenden, zoals 'Dobbedobbe doe', maar veel Sch?nberg en Weill. Bovendien zit er geen rode draad in de voorstelling en zijn de teksten niet van de opgewekte soort. Dit is misschien niet wat het publiek verwacht. Vooral 'Als ik wist', een a-tonaal lied van Arnold Sch?nberg met vertaalde tekst van Ivo de Wijs, is even slikken. Het lijkt alsof De Jong ons uitdaagt: verwacht vooral geen vrijblijvend amusement vanavond! Maar gaandeweg slepen De Jong en Van Dijk ons mee in hun gedrevenheid.

Melancholie

De Jong geeft tussendoor een korte uitleg over het repertoire. Zo vertelt ze over de werkwijze van componist Arnold Sch?nberg. Hij had de merkwaardige gewoonte liederen met een mannentekst in een sopraantoonsoort te zetten. Als voorbeeld hiervan zingt De Jong het lied 'Galathea'.
De Jong beschikt over een prachtige, zuivere sopraan. Een stem die werkelijk alle stijlen aan kan. Lichtklassiek, cabaret, blues, musical, zonder moeite schakelt De Jong over van het ??n op het ander. Hooguit neemt ze tussendoor een slokje water.
De enige rustpuntjes voor De Jong zijn de twee improvisaties van Louis van Dijk. Met de snelheid van het geluid laat hij zijn vingers over de toetsen glijden. Ontegenzeggelijk een vakman. Als begeleider is zijn muziek nooit te opdringerig aanwezig, maar wie goed oplet, merkt dat hij schitterende dingen doet. Bovendien zingt hij niet onverdienstelijk.
De liedjes kenmerken zich door melancholie en vaak hebben zij als thema 'het verstrijken der jaren'. 'De seizoenen' en 'De wals van weleer', beiden geschreven door Ivo de Wijs en Joop Stokkermans, zijn voorbeelden hiervan. In beide liedjes weet De Jong de sfeer bijzonder goed te treffen.
Een heel scala aan emoties weet zij tot uitdrukking te brengen. Natuurlijk zijn er ook wat luchtiger momenten ingebouwd. Zoals het liedje 'Anna-Lise', wat door De Jong met een krankzinnig stemmetje wordt gezongen, en 'De bokswedstrijd', een klassieker van Louis Davids. Het programma eindigt op een serieuze toon met 'Om alles' uit de musical 'Fien'. De Jong zingt dit lied mooier dan ooit.
Het publiek, dat aan het begin van de avond wat terughoudend was geweest, geeft nu een enthousiaste ovatie. De Jong en Van Dijk komen nog twee keer terug met een toegift. Hopelijk komt er uit deze ontmoeting een tweede rendez-vous voort!

Klik hier om naar de Home-page van AFFICHE te gaan!!Klik hier om naar AFFICHE Homepage te gaan!!